سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکتر ابراهیم فیاض

باید کتاب را معیار سینما قرار دهیم

باید کتاب را معیار سینما قرار دهیم

خبرگزاری فارس: ‌استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز سینما، رسانه‌ای تابع کتاب است، گفت: اگر ما می‌خواهیم دچار سکولار رسانه‌ای نشویم باید کتاب را معیار سینما قرار دهیم.‌

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نشست تخصصی بررسی مبانی و آسیب‌شناسی سینمای دینی به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.
‌استاد دانشگاه تهران در این نشست اظهار داشت: کار سینمای دینی نشانه‌شناسی و بازنمود آن است که این سینما باید پس از سیر آفاقی به سیر انفسی و سپس حماسی و معنا برسد.
ابراهیم فیاض عنوان کرد: انفس و آفاق دو شاخه جغرافیا و تاریخ معنا می‌شوند که برای رسیدن به این سیر آفاقی و انفسی باید از تمثال‌های آنها استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: وهابیت از غرب‌گراترین فرقه‌ها هستند که انفس و آفاق را قبول ندارند.
وی با پرداختن به سینمای سایر ادیان عنوان کرد: سینمای یهود، سینمایی منفی و فلسفی بوده اما سینمای مسیحی سینمایی غیرواقعی و تاریخی است.
وی در ارتباط با سینمای بودایی نیز گفت: این سینما همان عرفان طبیعت‌گراست که آفاقی بوده و بیشتر به طبیعت می‌پردازد.
فیاض با بیان اینکه امروز سینما رسانه‌ای تابع کتاب است اظهار داشت: اگر ما می‌خواهیم دچار سکولار رسانه‌ای نشویم باید کتاب را معیار سینما قرار دهیم.
وی عنوان کرد: مهم این است که سینماگر با سیر و سلوک معنوی دریابد که عالم حقیقی تنها عالم طبیعی و بی‌جان نیست بلکه آنرا در عالم ملکوت باید یافت در اینجاست که از نظر او عالم محضر خداست و او این جهان را به واقع جلوه‌ای از اسماء، صفات الهی، رموز و نشانه‌های عالم بالا می‌بیند.
وی ادامه داد: پس درمی‌یابیم که نیازی نیست سینماگر فقط به متافیزیک بپردازد بلکه باید از سیر انفس به سیر آفاق برسد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: از همین مفاهیم روزمره است که انسان به مفاهیم عالی دست می‌یابد و عرفان همان مفاهیم روزمره است.