سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکتر ابراهیم فیاض

تاثیر وحدت حوزه و دانشگاه بر سیاستگذاریهای کلان جامعه

اخبار ,     نظر

سیاستگذاری‌های کلان جامعه‌ موثر از وحدت حوزه و دانشگاه است

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه باید حوزه و دانشگاه به عنوان دو مرکز پژوهشی، آموزشی با هم متحد شوند، گفت: سیاستگذاری‌های کلان جامعه‌ موثر از وحدت حوزه و دانشگاه است.
به گزارش خبرگزاری فارس، ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران که در جلسه هفتگی انصار حزب الله سخن می‌‌گفت، با اشاره به ساختار انقلاب فرهنگی در ایران اظهار داشت: متاسفانه بعضی‌ها همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی که انقلاب فرهنگی مطرح شد خیلی خوب بحث را درک نکرده بودند و به قول خودشان خیلی قوی وارد صحنه شدند و حتی بعضی از آنها دانشگاه‌ها را بستند.
وی با اشاره به کسانی که انقلاب فرهنگی را درک نکرده بودند، افزود: به عبارتی دیگر تندروترین آنها امروز کندروترین آدم‌ها شدند و پس این معلوم می‌کند آن ساختار روشن نشده بود، یعنی همان ساختاری که انقلاب فرهنگی بر اساس آن رخ داد و امام به دنبال آن بود.
فیاض ادامه داد: چنین بود که گفتند باید به فکر اصلاح بیفتیم چرا که حالا دیگر انقلاب تمام شده است، پس باید اصلاح‌گرایی را دنبال کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به دوران اصلاحات نیز بیان داشت: مشکلی که هشت سال به نام اصلاح‌طلبی، وقت این مملکت را گرفت و الان خودشان هم می‌گویند که نمی‌دانیم اصلاحات چه بود و در روزنامه‌هایشان هم می‌نویسند که اصلاح‌طلبی تئوری و سروته نداشت.
وی در ادامه یادآور شد: بر همین اساس حالا باید روی چارچوب‌های تئوریک مورد نظر حضرت امام(ره) بحث کنیم که چه برنامه‌ای برای شکل‌دهی آینده ما دارد و باید تلاش کنیم که آن را به دست آوریم.
فیاض ابراز داشت: مصلحت‌گرایی که امام در تئوری خود مطرح کردند که حتی احکام اولیه فقهی بنا بر مصلحت بر اساس فتوای امام(ره) موقتا تعطیل می‌شود و کار حکومت این است که این مصلحت‌ها را به نفع مردم برگرداند.
استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: اینکه امام می‌فرمود اگر پشتیبان ولایت فقیه باشد، مملکت آسیبی نمی‌بیند. در حوزه داخلی هم هرگز دچار استبداد نمی‌شوید؛ چون اصلا چارچوب تئوریک ولایت فقیه، استبدادپذیر نیست. چون مبنای آن مردم است پس چون ولایت فقیه مردم محور است با این ساختار فقهی، استبداد در آن جایی ندارد.
وی با اشاره سخن امام (ره) که در چارچوب انقلاب فرهنگی فرمودند دانشگاه را اسلامی کنید و بلافاصله اعلام می‌کنند دانشگاه را ایرانی کنید. چرا هم اسلامی هم ایرانی، چون این دو در واقع با یکدیگر در تضاد نیست و در اصل یکی هستند.
فیاض اظهار داشت: متاسفانه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی شاخصه دانشگاه‌ها را به گونه‌ای تعیین می‌کند که همان باز تولید غرب در ایران است.
وی اضافه کرد: این ضد انقلاب فرهنگی است بر همین اساس حوزه‌های علمیه هم همیشه با دانشگاه مشکل دارند، البته حوزه‌های علمیه مردم محورند، نه روشنفکرنمای غربگرا.
این کارشناس مسائل فرهنگی در ادامه با اشاره به لزوم وحدت بین حوزه و دانشگاه تاکید کرد: حوزه و دانشگاه به عنوان دو سازمان معرفتی باید معنا تولید کنند و با وحدتشان معنا تبدیل به کنش و کنش و تبدیل به ساختار شوند.
فیاض با بیان اینکه با فرمایش و دستور نمی‌توانیم تئوری‌سازی کنیم، خاطر نشان کرد: کاری که ما در حوزه و دانشگاه باید انجام دهیم این است که این دو به عنوان دو مرکز پژوهشی، آموزشی با هم متحد شوند تا در جهت سیاستگذاری‌های کلان جامعه‌مان حرکت کنند.