سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکتر ابراهیم فیاض

نشست هویت ملی هویت دینی

نشست هویت ملی هویت دینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی هویت دینی ـ هویت علمی، هشتم بهمن، با حضور اندیشمندان و فرهیختگاه حوزوی و دانشگاهی، در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات برگزار شد.
در این نشست که از سوی دفتر جنبش نرم‌افزاری این پژوهشگاه برگزار شد، حجت‌الاسلام محمود تقی‌زاده داوری، رییس مؤسسه شیعه شناسی به بیان مفهوم و معنای هویت و ملیت پرداخت.
وی در بیان معنای هویت گفت: هویت در اصطلاح به سه معنی چیستی یا شخصیت، مجموعه خصوصیت‌ها، گرایش‌ها و عواطف یا به معنای احساس یا حالت‌های مشترکی است که به ما کمک می کند دیگران را بفهمیم.
رییس مؤسسه شیعه شناسی در ادامه به بیان معنای ملیت، ملیت گرایی و هویت ملی پرداخت و اظهار داشت: مجموعه عناصر سازنده هویت ملی چهار عامل نسب، خون و نژاد مشترک، سرزمین، اقلیم و جغرافیای مشترک، تاریخ مشترک و فرهنگ مشترک است.
وی همچنین اضافه کرد: هویت قومی، ملی و شرقی از عناصر متعددی ساخته می شوند که دین و مذهب یکی از عوامل مؤثر در ساخت آن به حساب می‌آید.
سخنران دیگر این نشست علمی
دکتر ابراهیم فیاض، جامعه شناس و استاد دانشگاه بود که بحث هویت را از مفاهیم وارداتی فرهنگ غربی دانست و ابراز داشت: IDENTITY که معادل غربی این مفهوم است در حقیقت به معنای ماهیت است نه هویت.
وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به این‌که در حقیقت کلیسا یک سازمان بوده و مسیحیت یک دین سازمانی است، اصل بر تفاوت و غیریت است و اصل بر هویت نیست؛ بلکه اصل بر ماهیت است.
دکتر ابراهیم فیاض افزود: اگزیستانسیالسم هم که بحث هویت را مطرح کرده تحت تأثیر عرفان اسلامی قرار گرفته است.
وی با توجه به هجمه گسترده رسانه‌های غربی، مفهوم ملیت را یک مفهوم عقب مانده دانست و تأکید کرد: واقعه غزه نشان داد که مفهوم ملیت یک مفهوم قرن نوزدهمی بوده و باطل شده و ساختار ملیت‌ها شکسته شده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: معادل قرآنی کلمه هویت، ملت است و در قرآن همیشه کلمه ملت به نام پیامبران اضافه شده و ملت ابراهیم که در قرآن آمده بیان کننده همین معنا است.
دکتر حسین گودرزی، دبیر علمی جلسه در ابتدای مراسم سیر علمی نشست را توضیح داد و بعد از سخنرانی حجت‌الاسلام داوری و دکتر فیاض به جمع‌بندی سخنان آنان پرداخت.
گفتنی است، دفتر جنبش نرم‌افزاری وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که سلسله نشست‌های علمی را در موضوع‌های مختلف برگزار می‌کند.