سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکتر ابراهیم فیاض

انقلاب هنوز در سینما تجلی نیافته است

انقلاب هنوز در سینما تجلی نیافته است

"ابراهیم فیاض"، استاد دانشگاه ، گفت : انقلاب اسلامی به طور معقول در سینما متجلی نشده ، چرا که هنوز سینمای ملی نداریم.
به گزارش ایرنا، این استاد دانشگاه تهران در نشست "تاثیر انقلاب بر سینما" در انجمن روزنامه نگاران مسلمان، افزود: سینمای امروز ایران که در دنیا شناخته شده است و آثار آن جوایز جشنواره ها را می گیرند با انقلاب اسلامی بوجود آمد؛ قبل از انقلاب چیزی به اسم سینما نداشتیم.
نشست تخصصی "تاثیر انقلاب بر سینما" با حضور " نادر طالب زاده" کارگردان سینما و تلویزیون، "ابراهیم فیاض" استاد دانشگاه، "محمد قهرمانی" مدرس دانشگاه" و "محمود گبرلو" منتقد سینمایی در انجمن روزنامه نگاران مسلمان ، برگزار شد.
فیاض ادامه داد: سینمای خلاق و انسانی با انقلاب در ایران شکل گرفت و امروز همه رویدادهای سینمایی منتظرند که تولیدات سینمایی سال ایران چیست. در حال حاضر در ردیف 10 کشور صاحب سینمای جهان قرار داریم .
این استاد دانشگاه در عین حال افزود: اکنون با گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی ، چارچوب تولید نداریم و این در حالی است که بچه های انقلاب از همان ابتدا به سراغ مقوله هنر و بویژه سینما رفتند، این ضعف ریشه در سینما ندارد .
فیاض گفت: سینمای ایران همچون قالی جهانی شده، اما باز تولید ایرانی و سینمایی که بتواند اقتدار ایجاد کند ، نداریم.
وی یادآورشد: بعد از انقلاب سعی کردیم که سینما را خلق کنیم و فراز و نشیب های بسیاری داشتیم، ما امروز به جای آزمون و خطا به سیاستگذاری و برنامه ریزی نیاز داریم ، در هیچ جای دنیا برای تولید فیلم بی حساب و کتاب بودجه خرج نمی شود.
استاد دانشگاه تهران، سینما در ایران را به "نفت خام" تشبیه کرد و گفت : سینما همچون نفت در کشور تولید می شود اما باز تولید تئوریک ندارد و این اشکال اساسی ما در این عرصه است.
فیاض همچنین با انتقاد از جریان سینمای جشنواره ای، افزود: خارجی ها با جایزه دادن به فیلمسازان موجب اختلال در سینمای ایران شدند چرا که آنها در اصل خواهان ایجاد خلل در شخصیت فیلمساز ما هستند.
وی، وجود ابتذال در سینما را مرتبط با دوره موسوم به اصلاحات دانست و گفت: سینما در این سالها که برای سینما نیز کم نیست دچار بحران هویت شد اما امروز با تولید فیلم های خوبی چون "به همین سادگی" و "آواز گنجشک ها"، تحول دیگری در راه هست.
این استاد دانشگاه ، وقوع انقلاب اسلامی را به نوعی بازگشت به خویشتن عنوان کرد و گفت : سینما با قرار گرفتن در این مسیر و مردمی شدن می تواند تاثیر گذار باشد.
فیاض همچنین از سیاه نمایی در برخی برنامه ها و سریال های تلویزیونی و یا فیلم به عنوان تناقضی آشکار در روحیه و منش ایرانی یاد کرد و گفت: بسیاری از خارجی ها که جذب مثلا فلان فیلم ایرانی شدند به دلیل پایان خوش آن است ، حال اینکه این روند در برخی آثار نیست که جای پرسش دارد.
وی تصریح کرد: سینمای آرمانی با زندگی، مردم و معنا، تجلی می یابد و سینماگران با بهره گیری از آن و ارتباط با دانشگاه و حوزه می توانند در ساخت آن نقش آفرینی کنند.