سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکتر ابراهیم فیاض

میزگرد رویکرد جامعه‏شناختى‏ به انتخابات ریاست جمهورى

میزگرد رویکرد جامعه‏شناختى‏ به انتخابات ریاست جمهورى
آشتیانى، آزاد، ابراهیم فیاض‏

چکیده:
در این میزگرد، به خروج جامعه ما از دنیاى کهن و ورود به دنیاى جدید و پیدایى بحران در جامعه اشاره شده است. در ریشه‏یابى مشکلات، عواملى چون اشتغال به جزئیات و نپرداختن به مسائل اصلى، ایجاد بحران و ایجاد مسأله جدید، هرز دادن نیروها، روشن نبودن پایگاه طبقاتى سیاست‏مداران، نداشتن تشکیلات حزبى واقعى، بى‏توجهى به نبایدها در معمارى اجتماع، مسأله هویت تاریخى و لزوم یا عدم لزوم بهره‏گیرى از گذشته خود و مانند آن بحث شده است. این مسائل با نگاهى جامعه‏شناختى و در تطبیق با مسأله انتخابات ریاست جمهورى بیان شده‏اند. ادامه مطلب...

نشست نقد و بررسى کتاب «تکنوپولى»

اخبار ,     نظر

نشست نقد و بررسى کتاب «تکنوپولى» اثر «نیل پستمن»

آنچه می‌خوانید گزیده‌ای است از نشست نقد و بررسى کتاب «تکنوپولى» اثر «نیل پستمن» که در دانشکده علوم اجتماعى دانشگاه علامه طباطبایى با حضور دکتر صادق طباطبایی و دکتر ابراهیم فیاض برگزار شد.
نیل پستمن (
Neil Postman)، استاد دانشگاه نیویورک، جامعه شناس و پژوهشگر مسائل ارتباط جمعى، از زمره کارشناسانى است که خطر کاربرد تکنولوژى بدون اخلاق را در کتاب ها، مقالات، سخنرانى‌ها و مصاحبه‌هاى فراوان گوشزد کرده است. وى در این آثار با نگاهى پژوهشگرانه و متکى بر آمار و گزارش‌هاى مستند، آثار انهدام فرهنگى، روانى و اجتماعى را که ناشى از لجام گسیختگى نظام صنعتى جدید است، عرضه مى‌دارد. کتاب تکنوپولى از زوایاى مختلف به این مسأله نگریسته و تصویرى از جامعه آمریکا به عنوان نخستین نظام تکنوپولى ارائه می‌کند؛ نظامى که جامعه را به طور مطلق در انقیاد تکنولوژى مدرن قرار داده و حق دخالت در سرنوشت را از آن ربوده است.
در این میان اگرچه «تکنوپولى» بهترین نمونه براى تبیین آثار این اندیشمند معاصر است اما دیگر کتاب‌هاى وى را نیز به نوعى مى‌توان تکمیل کننده « تکنوپولى» دانست که براى نمونه مى‌توان به آثارى همچون «نقش رسانه‌هاى تصویرى در زوال دوران کودکى»، «زندگى در عیش، مردن در خوشى» و «تلویزیون و آموزش انگلیسى» اشاره کرد.ادامه مطلب...

همایش آکادمی، علوم انسانی

اخبار ,     نظر

همایش آکادمی، علوم انسانی

    روزهای یکشنبه ودوشنبه 27 و28 آذر [1384] انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی با همکاری انجمنهای علمی دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی اقدام به برگزاری همایشی با عنوان آکادمی، علوم انسانی نمود که در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار گردید. در زیر خلاصه ای از صحبتهای دکتر ابراهیم فیاض بیان شده است.

سخنرانی دکتر ابراهیم فیاض با موضوع (بومی شدن علوم انسانی)

در توسعه علوم انسانی باید گشوده به جهان باشیم ولی در عین حال به شدت متوجه خود باشیم مبنای بومی سازی علوم انسانی باید مردم شناسی باشد که در 2 محور مطالعه تاریخ فرهنگی و جغرافیای فرهنگی باید فرهنگ ها را مطالعه کند ومیبینیم که امروزه واژه فرهنگ جای جامعه را گرفته است و در واقع با مردم شناسی است که میتوانیم پی به نیازها و همچنین پتانسیل های خود ببریم موانع بومی سازی علوم انسانی را باید در دلایل زیر جست:
1- قرائت سنتی از تاریخ و جغرافیا که کارش نسخه خوانی و نسخه نویسی است و ادبیات را برای ادبیات میداند نه برای فهم فرهنگی.
2- شرق شناسی زدگی : ما باید شناخت خود را در اولویت قرار دهیم و ایران شناسی که تاریخ و کشور محل زندگیمان را به ما میشناساند در کنار غرب شناسی به عنوان تمدن غالب و اسلام شناسی به عنوان جهان بینی هزار ساله ما حائز اهمیت است
3- جهان زدگی شناختی
منبع: مجله اینترنتی فصل نو


همایش بررسی ابعاد جنگ روانی علیه دولت

اخبار ,     نظر

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در همایش بررسی ابعاد جنگ روانی علیه دولت گفت: بزرگترین دشمن تفکر احمدی نژاد، لیبرالیسم و سرمایه داری است، چون با بودن احمدی نژاد، فرهنگ آمریکا در ایران جایی ندارد.
دکتر ابراهیم فیاض عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، گفت: یک اتفاق بزرگ و مهم رخ داده که احمدی نژاد کاری کرده که دنیای غرب به هم ریخته است.
وی با بیان اینکه انقلاب ایران با بسیاری از انقلاب‌های دنیا متفاوت است، افزود: از ابتدای انقلاب، ایران را متهم به تزلزل و عقب ماندگی کردند و ما را به مسخره گرفتند.
فیاض اظهار داشت: در زمان انتخاب دوم خرداد، کاندیداها برای تبلیغ خود به سمت رسانه‌های غربی رفتند و آنها هم هلهله می‌کردند و حتی در رسانه‌ها وجود دارد که برای ما وزیر تعیین می‌کردند.
وی افزود: اکنون در دولت نهم دوباره به خوبی در حال بازگشت به خط اصلی و ایمانهای حقیقی انقلاب هستیم و مردم جهان به خوبی مردم ایران را می‌شناسند و می‌گویند ایران در حال کمک به ملتها و مستضعفان جهان هستند.
فیاض با بیان اینکه اگر احمدی نژاد را فقط یک شخص بدانیم، خیلی خطرناک است، گفت: بزرگترین دشمن تفکر احمدی نژاد، لیبرالیسم و سرمایه داری است، چون با بودن احمدی نژاد، فرهنگ آمریکا در ایران جایی ندارد.
وی افزود: همه بنیان گفتمان احمدی نژاد، ایران قدرتمند و مقتدر و مستقل و ایران آن شیر خفته است و اکنون شخصیت مورد علاقه بسیاری از کشورها احمدی نژاد است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه با تفکر ایران اسلامی، مقاومت انقلابی در نقاط مختلف جهان همچنان استمرار دارد، اظهار داشت: اعتبار سیاسی، فرهنگی و حتی تجاری ایران با حضور احمدی نژاد بسیار بالا رفته است، پس اگر عزت نفس داشته باشیم، جایگاه بسیار بالایی خواهیم داشت تا اینکه بخواهیم به سمت غرب برویم، ما باید فرهنگ ایرانی خود را در تمام دانشگاه‌ها و شهرهای خود باز تولید کنیم.
وی افزود: ما دانشگاه ایرانی و دانشگاه اسلامی می‌خواهیم، دانشگاهی که مشکلات مردم را برطرف کند0


فقه و حکمت در مکتب اصفهان

اخبار ,     نظر

فقه و حکمت در مکتب اصفهان

 سیزدهمین پیش همایش مکتب اصفهان با عنوان «بررسی اندیشه های فقهی-حدیثی در مکتب حکمی-هنری اصفهان» روز دوشنبه ششم آذرماه در سالن شهید بهشتی دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، در ابتدا دکتر رضا اکبری-رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع) ضمن خوشامد گویی به حضار ، کمبود چنین همایش هایی را در عرصه فرهنگ و هنر محسوس خواند و از فرهنگستان هنر برای برپایی آن تشکر کرد.
در ادامه دکتر نامور مطلق، دبیر فرهنگستان هنر، ضمن تشکر از مسئولان دانشگاه امام صادق(ع)، این دانشگاه را دانشگاهی دو وجهی خواند و گفت: «دانشگاه امام صادق، دانشگاهی است که علاوه بر دانش از گوهر تجربه نیز سود می برد. این دانشگاه برای برگزاری این همایش کمک های بسیاری به ما کرد.
دکترنامور مطلق در ادامه، از موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد برای ایجاد رشته ای با عنوان «هنر فقهی» خبر داد و گفت: «آینده هنر به این تعامل نیاز دارد. اگر نتوانیم بین فقه، هنر و حکمت تعامل برقرار کنیم به بن بست خواهیم رسید.»
در ادامه این گردهمایی که با استقبال خوب دانشجویان دانشگاه امام صادق همراه بود، حجت الاسلام سید حسین سادات مصطفوی چکیده ای از مقاله خود با عنوان «عشق و رابطه آن با جمال» را برای حضار تشریح کرد و پس از او دکتر احمد پاکتچی به ایراد سخنرانی پیرامون« فقه در عصر صفوی» پرداخت. پاکتچی در ابتدای سخنرانی خود، نقش فقهای آن دوره را، نقشی برجسته و شاخص دانست و به ارائه نمونه هایی پرداخت که در  آن هنر عصر صفوی به خدمت فقه در آمده بود تا به بیانی شیواتر دست یابد. او عمده دلیل تمایز فقهای عصر صفوی با فقهای قبل و بعد از این دوره را در شکوفایی هنری وسپس در بازنگری دانست که فقها در بسیاری از احکام داشته اند. او به علامه فیض کاشانی و مقدس اردبیلی اشاره کرد و مسئله کراهت نقش و نگار در لباس، فرش و فضای پیرامون نمازگزار را از نظر فقهای آن دوره بررسی کرد.
دکتر ابراهیم فیاض سومین سخنران سیزدهمین پیش همایش مکتب اصفهان بود.او سخنرانی خود با عنوان «اصالت وجود و معماری اصفهان» را با مقایسه معماری دوره سلجوقی و صفوی آغاز کرد و گفت: «معماری صفوی، معماری خاصی است که از دوره سلجوقی آغاز می شود و در مسجد امام اصفهان در عصر صفوی به اوج می رسد.»
او به سقف های گنبدی شکل و به طور کلی استفاده فراوان از گردی ها و نیم دایره ها در معماری مکتب اصفهان اشاره کرد و آن را نشانه ای از فلسفه آن دوره دانست که از یک کثرت به وحدت می رسد.
وی گفت: «خطوط تیز و شکسته در معماری دوره هخامنش جای خود را به دایره ها و منحنی ها در عصر صفوی می دهد. در واقع جای گزینی اصالت وجود به جای اصالت ماهیت.»
او معماری اصالت وجود را معماری دانست که در آن پارادوکس شهر و آرامش از بین می رود و رنگ به اصالت وجود می رسد. فیاض معماری مکتب اصفهان را صاحب سه دستاورد خواند: «اول به دنبال فضاسازی و جغرافیا سازی است. یعنی در واقع ظرفی می سازد که در آن تاریخ رخ دهد. دوم زمان سازی است. و در مرحله سوم فرهنگ سازی می کند. با این سه دستاورد است که هنر به وجود می آید و معرفت در پی آن شکل می گیرد.»
«مفهوم و مصداق غنا، درآمدی بر شناخت عرف در مباحث موضوع شناختی فلسفه شیعه» عنوان مقاله دکتر سعید مهدوی کنی، آخرین سخنران این مراسم بود.
او به بحث لغوی و عرفی در دوره صفوی پیرامون غنا پرداخت و توضیح داد در این دوره فقها نگاه تازه ای نسبت به عرف پیدا کردند. او گفت: «اگر نگوییم به تعبیری «فقه عرفی» در این دوره شکل گرفت، باید بگوییم در این دوره به یکی دیگر از پایه های فقهی یعنی عرف توجه شد.»
سیزدهمین پیش همایش مکتب اصفهان در حالی به کار خود پایان داد که نشست بعدی کار خود را در اردبیل ادامه خواهد داد.
منبع: سایت فرهنگستان هنر


بهاییت و وهابیت بهترین نمونه های روشنفکری دینی

اخبار ,     نظر

بهاییت و وهابیت بهترین نمونه های روشنفکری دینی

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه در ایران روشنفکر دینی وجود ندارد، تصریح کرد: بهائیت و وهابیت بهترین نمونه‌های روشنفکری دینی هستند و از این دو بالاتر نداریم.
به گزارش فارس ابراهیم فیاض استاد دانشگاه امام صادق(ع) در همایش روشنفکری دینی که از سوی کانون اندیشه جوان بعد از ظهر امروز یکشنبه در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد، طی سخنانی با موضوع تمایز روشنفکری دینی با روشنفکری مذهبی، با بیان اینکه روشنفکری از یهودیسم علیه مسیحیت برمی‌آید و نقد آن را بر عهده می‌گیرد، روشنفکری را مفهومی غیردینی دانست و افزود: روشنفکری متفاوت از روشنگری است، هر چند خود روشنفکری نتیجه روشنگری با فاصله 300 سال است، بدین معنی که روشنگری چندین اومانیسم را طی کرده و به روشنفکری رسیده است.  ادامه مطلب...

اندیشه در حصار آکادمی

اخبار ,     نظر

اندیشه در حصار آکادمی
واکاوی و آسیب شناسی علوم انسانی و دانشگاه مدرن در ایران

به همت بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران همایش «اندیشه در حصار آکادمی، واکاوی و آسیب شناسی علوم انسانی و دانشگاه مدرن در ایران» در تالار ابن خلدون دانشگاه علوم اجتماعی برگزار شد. به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ابراهیم فیاض، عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این همایش با بیان اینکه از گذشته‌های دور کشور ایران به دنبال کسب علوم فنی بوده و توجه‌ای به علوم انسانی نداشت، گفت:‌از زمان تاسیس دارالفنون و اعزام دانشجو به خارج، تمام کسانی که به اروپا سفر می‌کردند وارد دانشکده‌های فنی می شدند و در ساختار دانشگاه‌های کشور نیز اولین دانشگاهی که ایجاد شد دانشکده فنی بود نه دانشکده علوم انسانی.
وی با بیان اینکه اقتصاد نفت محور دانش نفت محور نیز تولید می‌کند، عنوان کرد: متاسفانه در کشور ایران همیشه پیش از ترسیم دانش، دانشگاه‌ها را ساختیم و سپس به فکر دانش و تولید آن افتادیم.
وی افزود: در زمان صنیع‌الدوله ، ابزار به کشور وارد شد ولی فن و ابزار در اختیار هم در نیامدند و ترکیب ابزار و فن که می‌تواند برای تولید تکنولوژی مدنظر قرار گیرد مطرح نشد.
به گفته دکتر فیاض، در حال حاضر آنچه که در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود به صنعت و تکنولوژی ما ربطی ندارد و حتی برای استفاده از ابزارهای وارداتی، نیرو و کارگر وارداتی نیز به کار گرفته می‌شود. ادامه مطلب...